080316_0860

10 anledningar till varför våg- och vindsurfare borde yoga

Länken mellan yoga och surfing är självklar. Det är därför vi valt att inkludera yoga på våra camp och erbjuder utökad yoga i Sardinien, Esposende och Ericeira. Vad är det då som gör yoga till en självklarhet för surfare? Kolla in vår lista med 10 skäl till varför du borde yoga.
 

 
1. 1. Yoga ger ökad vighet som gör att du kan nå brädan lättare och kan styra din surf bättre.
 
2. Stretching motverkar skador.
 

 
3. Du bygger styrka som hjälper dig att lägga mer tyngd i din surf, alltså bättre shred.
 
4. Yoga förbättrar din balans, vilket hjälper dig i att göra trick och vändningar.
 

 
5. Ökat fokus – om du yoga regelbundet tränar du upp ditt fokus. Fokus hjälper dig i valet av de bästa vågorna, plus att du helt enkelt kommer njuta mer i vattnet.
 
6. Bättre kroppskontroll och hållning. Mer kontroll = bättre surf.
 

 
7. Yoga har erkänd effekt på blodtrycket, gör det lägre och saktar ner din puls, vilket gör att du kan hålla lugnet bland vågorna.
 
8. Många yogapositioner har stärkande effekter på din benstruktur, vilket är bra inför wipe-outs och skador.
 

 
9. Yoga ökar din mindfulness. Långt ifrån alla sessions, vågor och händelser går som tänkt.
 
10. Andningstekniken är en stor del av yoga. Det kommer öka din lungkapacitet och stärka hjärt- och kärlsystemet, vilket ökar din ork både i och under vattnet.
 

 
Yoga är helt enkelt ett sätt för surfare att nå nästa nivå.
 
Om du sätt upp en rutin och inkluderar ett eller två yogapass per vecka kommer du märka skillnad.
 
Det finns mängder med olika yogaformer, våga prova olika klasser och olika lärare till du hittar hem.
 
När det är dags för surf, värm upp med 10 minuters dynamiska positioner för att väcka kroppen och avrunda även din surf med 10 minuter statiska positioner för att underlätta kroppens återhämtning.
 
Vill du maxa din surf, kom och yoga med oss!